Undele gravitationale si partea intunecata a Universului

Categoria: Conferinte si Dezbateri

Parteneri:
European Space Agency Editura Humanitas

Unde: Libraria Humanitas de la Cismigiu (vezi harta)

Bd. Elisabeta nr. 38
Bucuresti

Programari:

Joi 27 sep, 19:00 - 20:30

OK, sa fim cinstiti; poate ca nu vom gasi prajiturele in partea intunecata a Universului, dar oare ce se intampla acolo?

In urma cu un secol, Albert Einstein ajungea la concluzia ca exista deformari ale curburii spatiu-timpului care se propaga cu viteza luminii; astazi le denumim unde gravitationale.

De peste 50 de ani cercetatorii incearca sa le detecteze; in sfirsit, eforturile le-au fost recompensate in septembrie 2015 cind Interferometrul Laser pentru Observarea Undelor Gravitationale (Laser Interferometer Gravitational Wave Observatory - LIGO) a inregistrat pentru prima data un astfel de fenomen. Aceasta deformare a spatiu-timpului a fost generata in urma cu mai mult de un miliard de ani prin contopirea a doua gauri negre, fiecare cu o masa de circa 30 de ori cea a Soarelui. Cind undele gravitationale au ajuns in sfirsit la Pamint au provocat o schimbare a dimensiunilor detectorilor LIGO de aproximativ o zecime de milionime din marimea unui atom!

Pina in prezent au fost confirmate sase detectii de unde gravitationale. Aceste observatii au deschis omenirii o noua fereastra catre partea intunecata a Universului, iar importanta lor a fost recunoscuta prin acordarea Premiului Nobel pentru Fizica in 2017 fondatorilor LIGO.

LIGO face parte dintr-o retea mondiala de observatoare de unde gravitationale. Pentru a suplimenta instrumentele terestre, Agentia Spatiala Europeana (European Space Agency – ESA) a selectat Antena Spatiala de Interferometrie Laser (Laser Interferometer Space Antenna - LISA) drept urmatoarea misiune stiintifica de mare amploare.

Dr. Paul McNamara va vorbi despre stiinta undelor gravitationale, precum si despre tehnologiile necesare construirii celor mai sensibile instrumente pe care omenirea le-a avut vreodata la dispozitie. In anii ce urmeaza acestea ne vor permite – atit de pe Pamint cit si din spatiu – sa studiem cele mai violente evenimente din Univers.

Dr. Mcnamara este Project Scientist in cadrul ESA, iar cercetarile sale vizeaza observarea din spatiu a undelor gravitationale.

Dupa multi ani in care a fost un fan al aventurilor unor personaje precum Dr. Who si Mr. Spock, Paul si-a inceput cariera stiintifica studiind fizica si astronomia la Universitatea din Glasgow. Tot aici si-a urmat si doctoratul, cercetarile sale concentrindu-se pe etapele preliminare de dezvoltare a Laser Interferometer Space Antenna (LISA; Antena Spatiala de Interferometrie Laser), un observator spatial de unde gravitationale. Atit in perioada doctoratului cit si ca postdoc, a fost implicat in dezvoltarea detectorului terestru de unde gravitationale GEO600, un program comun Anglo-German.

Dupa o scurta perioada in care a lucrat in industria privata, Paul s-a reintors in cercetarea fundamentala intrind in echipa de studiere a undelor gravitationale din cadrul Goddard Space Flight Center al NASA. In 2005, Paul s-a alaturat ESA ca Project Scientist al misiunii LISA Pathfinder, iar astazi este Study Scientist pentru viitorul observator de unde gravitationale, LISA.

Intrare libera, fara rezervare, in limita locurilor disponibile.

Si daca tot sunteti in Librariile Humanitas nu uitati ca, pe perioada festivalului, cartile de stiinta au promotii speciale.